Autobedrijf van der Ploeg B.V.
  Onze vestigingen

Autobedrijf Van der Ploeg B.V.

Koarteloane 70 9298 RJ KOLLUMERZWAAG (0511) 44 12 50

Nieuwe testprocedure van gerenommeerde IIHS geen probleem voor Subaru

Legacy en Outback enige “midsize” modellen met de hoogst mogelijke score

Aalsmeer, 3 oktober 2013

Fuji Heavy Industries Ltd. (FHI), de fabrikant van Subaru auto's, meldt dat de Subaru Legacy en Outback 2013/2014-modellen uitgerust met EyeSight, de hoogst mogelijke waardering van ‘superior' kregen van het Amerikaanse Insurance Institute of Highway Safety (IIHS). Deze non-profit organisatie, die wordt gesteund door autoverzekeraars in de VS en onderzoek doet naar de veiligheid van personenauto's, deed dit in een nieuw testprogramma dat de prestaties van frontale crashpreventie-systemen beoordeelt. Alleen de Legacy en Outback kregen de hoogst mogelijke score van 6 punten in combinatie met de beoordeling ‘superior' in de midsize- en SUV-klasse.

Subaru's EyeSight is het eerste systeem ooit dat alleen stereo camera technologie gebruikt om voetgangers en fietsers te detecteren. Sinds zijn Japanse debuut in mei 2008 ontving het systeem, met onder andere het vooruitziende remcontrolesysteem en de adaptieve cruise control (actief bij alle snelheden), veel lof. In het nieuwe IIHS testprogramma om frontale aanrijdingen te voorkomen werd de ‘Pre - Collision Braking Control'- functie van EyeSight alom geprezen. Het systeem stopt de auto als het een kans op een frontale aanrijding signaleert, waardoor de botsing kan worden vermeden of schade kan worden beperkt.

Thomas Doll, president en COO van Subaru Amerika, zei over deze hoge score en overwinning voor het systeem: "Onze klanten vertrouwen erop dat wij een veilige auto aanbieden. Al onze 2013-modellen kregen in een eerder stadium het predicaat ‘2013 IIHS Top Safety Picks'. Nu zijn de 2014-versies van de Legacy en Outback getest en die verdienen de ‘2013 Top Safety Pick +'-waardering en de uitstekende score voor EyeSight, een systeem dat een frontale botsing kan helpen voorkomen. Eens te meer wordt bewezen dat Subaru levert wat de klant verwacht. Ook als het om veiligheid gaat."

IIHS beoordeelt modellen met een standaard of optioneel systeem ter voorkoming van een frontale botsing als ‘superior', ‘advanced',  of ‘basic', afhankelijk van of ze autonoom remmen of zijn voorzien van autobrake. In deze test rijdt een technicus met testsnelheden van 19,2 km/h en 40 km/h een testvoertuig richting van een stilstaand object, dat lijkt op de achterzijde van een auto. Vervolgens wordt er gemeten hoe het autobrakesysteem presteert. Een voertuig moet 4 tot 5 autobrake-punten halen om voor de beoordeling ‘superior' in aanmerking te komen. Een extra punt valt te verdienen voor het systeem dat waarschuwt voor een frontale botsing.

Met Subaru's EyeSight haalde aan boord van de Outback en de Legacy als enige de maximale score in hun klasse. Amerikaanse Subaru-rijders profiteren van deze veiligheidsvoorziening. Wanneer EyeSight in Europa wordt geïntroduceerd is nog niet bekend.

FHI heeft zich als doel gesteld om Subaru-rijders de kenmerkende rijervaring "Enjoyment and Peace of Mind" te bieden. "Confidence in Motion" is daarvoor de basis en is alleen mogelijk dankzij een essentieel element als ‘veiligheid'. Subaru zal zich op veiligheidsgebied blijven inspannen en door middel van het "All-Around Safety"-principe actieve, passieve en pre-crash veiligheidstechnologieën verder ontwikkelen.

Terug naar het nieuwsoverzicht